عكس,بازيگران,مد و زيبايي,تعبير خواب عكس,بازيگران,مد و زيبايي,تعبير خواب .

عكس,بازيگران,مد و زيبايي,تعبير خواب

قيمت پسته، آجيل و خشكبار سر به فلك كشيد

قيمت پسته، آجيل و خشكبار سر به فلك كشيد

پايشگر- طي ماه‌هاي اخير همزمان با نوسان نرخ دلار، قيمت پسته به عنوان يكي از اقلام آجيل و خشكبار سر به فلك كشيد به طوريكه بسياري از خانوار‌ها آن را به عنوان كالاي لوكس تلقي مي‌كنند. با وجود افزايش بي حساب و كتاب قيمت پسته در بازار داخل به نظر مي‌رسد كه مسئولان بايد تمهيداتي بينديشند تا محصول توليد داخل بر مبناي دلار در بازار ملاك عمل قرار نگيرد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پايشگر، گشت و گذار در بازار مولوي و بسياري از مغازه‌هاي آجيل و خشكبار نشان مي‌دهد كه قيمت پسته نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ تا ۵ برابر افزايش داشته است كه هر يك از فروشندگان دلايل متعددي را براي اين گراني‌ها مطرح مي‌كنند.

يكي از فروشندگان بازار مولوي مي‌گويد: پسته يكي از اقلام عمده در صادرات خشكبار ايراني محسوب مي‌شود كه نوسان نرخ دلار در ماه‌هاي اخير موجب شده تا حسابي صادرات افزايش يابد كه اين امر در نوسان قيمت داخل بي تاثير نيست.

وي افزود: هر كيلو پسته با نرخ حداقل ۱۰ تا ۱۳ دلار به بازار‌هاي جهاني صادر مي‌شود كه باغداران پس از تبديل دلار به ريال آن را در بازار داخل عرضه مي‌كنند.

يكي ديگر از فروشندگان سطح شهر مي‌گويد: در افزايش قيمت پسته عوامل متعددي نظير كاهش توليد و نوسان نرخ ارز دخيل است كه با وضع موجود پيش بيني مي‌شود كه روند كنوني گراني‌ها در بازار ادامه يابد.

وي افزود: با توجه به آنكه توليد پسته به بيش از يك‌پنجم كاهش يافته و از طرفي نرخ دلار سه تا ۴ برابر افزايش داشته است، چطور مي‌توان انتظار داشت كه قيمت پسته نوسان چنداني در بازار نداشته باشد.

نا گفته نماند با وجود آنكه بسياري از مسئولان از كاهش يك پنجمي توليد پسته نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر مي‌دهند، چندي پيش محمد علي طهماسبي معاون وزير جهاد كشاورزي در جمع خبرنگاران توليد پسته سال گذشته را ۲۸۷ هزارتن اعلام كرد و گفت: امسال به سبب گرمازدگي و سرماي زودرس بهاره در خوش بينانه‌ترين حالت توليد به ۱۷۰ هزارتن خواهد رسيد.

وي افزود: با توجه به ذخيره مناسب از سال‌هاي گذشته جاي هيچ گونه نگراني مبني بر كمبود پسته در بازار نيست.

حال به سراغ مسئولان ذي ربط مي‌رويم تا از دلايل گراني پسته در سال جاري با خبر شويم:

۹۰ درصد پسته صادراتي فندقي است / انواع پسته گران شد

مصطفي احمدي رئيس اتحاديه آجيل و خشكبار در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و كشاورزي، با اشاره به دلايل محاسبه نرخ پسته بر مبناي دلار اظهار كرد: با توجه به آنكه ۹۰ درصد پسته توليدي به بازار‌هاي جهاني صادر مي‌شود، از اين رو چاره‌اي جز محاسبه محصول بر مبناي دلار در بازار داخل نداريم.

به گفته وي همانگونه كه نفت ايران بر مبناي بشكه دلار محاسبه مي‌شود، پسته ايراني به عنوان يك محصول بين المللي بايد بر مبناي بازار‌هاي جهاني در بازار داخل مورد محاسبه قرار گيرد.

احمدي با اشاره به اينكه در گذشته پسته توسط صادركنندگان به تجار خارجي عرضه مي‌شد، افزود: اين درحالي است كه هم اكنون تمامي كشور‌ها همانند يك دهكده كوچك با هم در ارتباط هستند به گونه‌اي كه تجار خارجي محصول مورد نياز خود را از باغدار به صورت مستقيم خريداري مي‌كند.

اين مقام مسئول نرخ هر كيلو پسته صادراتي را ۱۰ تا ۱۵ دلار اعلام كرد و گفت: توليدكنندگان پسته با احتساب تبديل نرخ دلار به ريال، محصول را به تجار داخلي عرضه مي‌كنند.

وي ادامه داد: با توجه به ركود حاكم بر بازار آجيل و خشكبار، خرده فروشي‌هاي سطح كشور، تمامي اقلام از جمله پسته را كمتر از قيمت تجاري در بازار عرضه مي‌كنند كه با اين وجود بسياري از صادركنندگان حاضرند به جاي خريد از باغدار از خرده فروشان خريداري كنند.

احمدي در پاسخ به اين سوال كه آيا براي افزايش قدرت خريد خانوار و رونق صنف آجيل و خشكبار اين امكان وجود دارد كه قيمت پسته بر مبناي دلار در بازار داخل عرضه نشود، بيان كرد: با توجه به آنكه ۹۰ درصد پسته صادراتي فندقي است، از اين رو انتظار مي‌رود كه مابقي انواع پسته همچون كله قوچي، اكبري و… با قيمت منصفانه در بازار داخل عرضه شود.

وي با اشاره به اينكه عرضه پسته با نرخ متعادل نيازمند كار كارشناسي است، افزود: براين اساس وزارت جهاد كشاورزي، وزارت صمت و اتحاديه باغداران و صادركنندگان بايد با يكديگر به تفاهم برسند تا پسته توليدي با نرخ منصفانه در بازار داخل عرضه شود به گونه‌اي تمامي اقشار توان خريد محصول را داشته باشند.

رئيس اتحاديه آجيل و خشكبار تهران در پايان با اشاره به اينكه ۱۳ هزار آجيل فروش در سطح كشور مشغول فعاليت هستند، تصريح كرد: براين اساس اگر دستگاه‌هاي مسئول نتوانند به تفاهمي در زمينه توليد پسته با قيمت منصفانه برسند، از اين روكسبه يكي پس از ديگري از اين شغل خارج خواهد شد و اين امر بر گستره بيكاري دامن مي‌زند.
كمبود محصول عامل اصلي افزايش قيمت

مرجع اخبار رسمي


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ساعت: ۰۹:۱۸:۰۲ توسط:toptap موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :